Eljött az a pillanat, amikor sajnos meg kell szólaljak és igenis felemelem a szavam.
Mint ismeretes, egy 23 éves szingapúri férfi 2017. február 3.-án légi felvételt készített drónnal Budapest XI. kerületében, a Szabadság híd feletti területen, azonban nem sokkal a felszállást követően megszakadt a kapcsolat az általa vezérelt drón és annak vezérlő eszköze között, mely a zuhanást követően becsapódott egy, Pestről Buda irányába haladó személyautó szélvédőjébe, amely elég komoly kárt okozott az autóban. Személyi sérülés nem történt, ám a Budapesti Rendőr-főkapitányság nyomozói a 23 éves szingapúri állampolgár ellen gondatlanságból elkövetett közúti közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény miatt indítottak eljárást. Ja persze semmilyen papírja nem volt a repültetéshez!!!
Igen. Személyi sérülés nem történt (ez is csak a szerencse) és lelki?
2014 óta foglalkozom drón (UAV) repültetéssel. 2014 és 2016 között több mint 200 alkalommal kértem eseti- vagy korlátozott légtérengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalától. Egyetlen egy alkalom sem volt eddig, hogy feladatomat úgy láttam volna el, hogy az engedélyt kiadó hatóság ne tudott volna a bejelentett repültetésemről, így azt gondolom, hogy a tapasztalatom alá támasztja a felszólalásom.
Több és még több kérdést felvet az a tény, hogy miért is vannak azok a csoportosulások a közösségi hálón, akik próbálják hallatni a szavukat annak ügyében, hogy ne legyen a pilóta nélküli légi járművekre vonatkozó törvényalkotás vagy szigorítás, mert szerintük, nem jelent veszélyt egy kb. 1000-2000 grammos, négyrotoros copter a közlekedés biztonságára. Pedig igen, nagyon nagy veszélyt jelent. Nem csak a földi, de a légi közlekedésre is. Az NFM (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) törvény javaslata szerint nem hogy korlátozzák, de még komolyabban szigorítják májustól a drónok repültetésének feltételeit. Szigorítják a magassági korlátot, a felhasználói engedélyt, a biztosítást és mindent ami a feladat ellátáshoz szükséges és elengedhetetlen.
Ha egy magyar állampolgár, aki a hivatalos utat végigjárja és beszerzi a szükséges papírokat, mint a felelősség biztosítást, az üzembentartói engedélyt, a biztonsági elemzést, a HungaroControll véleményezését, az eseti- vagy korlátozott légtérengedélyt és ebbe időt energiát fektet, akkor ezt a törvényt fogadja el egy ide látogató vagy itt élő külföldi is. Magyarországon van, magyar törvény szerint járjon el.
Amennyiben én külföldre megyek, a határt átlépve a másik ország törvényeit nekem is kötelességem betartani.
Én személy szerint drón csak azoknak adnék vagy árulnék, aki megfelelő kezelési és üzemeltetési jártasságról hivatalos szerv által kiadott igazolást mutatnak. Annyira egyszerű lenne, de azt látom, hogy fontosabb eladni és használni, mint a szabályokat betartani.
Know more before for flight... (HC)